13 Ağustos 2014 Çarşamba

Bazı Dikiş Problemlerinin Nedenleri ve Çözümleri

    Merhaba dikiş makinesinde yaşadığımız bazı problemlerin çözümlerine ayırmak istedim bu yayını. Bu konuda uzman olmadığımın altını çizerek; Dikiş makinelerinin kullanma kılavuzlarında da yer alan bilgiler içeriyor bu yayın.  Dikiş makinenizin kullanma kılavuzunu alır almaz bir adet de fotokopisini çıkartmanızı öneriyorum bu arada. Mutlaka bulunsun. İnternet üzerinde bu tarz kılavuzlar bulunsa da o an internet bağlantınızın olmaması ihtimali gözardı edilmemeli.




 Bazı Dikiş Problemleri'nin Nedenleri/ Çözümleri

  
Problem:Dikim Yeri Büzülmesi; Nedenleri

1- İğne iplik tansiyonu çok sıkı (Tansiyonu kumaş cinsini ve üst üste dikilip dikilmediğini dikkate alarak ayarlayınız!)
2-  İğne ipliğin düzgün takılmaması (Normal işaretlenen güzergahtan ipinizi takıp takmadığınızı kontrol ediniz)
3- İğnenin kullanılan kumaşa göre  çok kalın olması. (İnce kumaşlara uygun dikiş iğnesi seçilmeli, jarse kumaş ise özel jarse iğnesi kullanmalısınız)
4- Kullanılan kumaş için dikişlerin çok kalın olması (Dikiş sıklığı ayarını yapınız ve aynı kumaşın farklı bir parçası üzerinde baştan dikiş sıklığı ayarlanmış birkaç deneme yapınız) / (Ayrıca desenli dikişlerden birini ince kumaşlarda uygulayacaksanız öncesinde mutlaka bir kaç deneme yaparak, dikiş sıklığı ayarlarını kontrol ediniz!)

Problem: Masura İpliği Kopması; Nedenleri

1- Masura ipliğinin mekiğe düzgün geçirilmemesi (Kontrol ediniz!)
2- Mekikde tiftiğin birikmesi (Kontol ediniz ve temizleyiniz)
3-Masuranın zarar görmesi veya rahat dönmemesi, rahat dönmesini engelleyen iplik birikimi ve sarması (Kontrol ediniz; Masura tutucusunu temizleyiniz, plastik masuralar kırılmış  olabilir, değiştiriniz)

Problem: Kumaşın Düzgün İlerlememesi

1- Dişli tiftik ile tıkanmış olabilir (Kontrol ederek temizlenmeli)
2- Dikişler çok ince (Daha kalın dikiş seçiniz)
3- Kumaş cinsi ve dikiş türünden kaynaklı bir ağırlık olabilir (Farklı ayaklar kullanmayı gerektiren durumlarda farklı ayaklar kullanılarak kumaşın düzgün dikilmesi ve ilerlenmesi sağlanabilir)

Problem: Makinenin Çalışmaması

1- Makine prize takılı değil (Kontrol ediniz)
2- Mekikde iplik sıkışmış (Kontrol ediniz ve temizleyiniz)

Problem: Makinenin Sesli Çalışması

1- Mekikde iplik sıkışmış (Kontrol ediniz ve temizleyiniz)
2- Tiftiğin mekikde birikmesi  (Kontrol ediniz ve temizleyiniz)

Problem: İğne İplik Kopması (Normal ip geliş güzergahındaki kopmalar)

1- İğneye ipliğin düzgün takılmaması (Makine üzerinde de numaralarla belirlenen güzergahtan ipin gelip gelmediğini kontrol ediniz ve uygun sıralya ipi takınız) 
2- İğne iplik tansiyonu çok sıkı (Kontrol ediniz; ayarı kumaş cinsi ve uygulamaya göre düzeltiniz)
3- İğne eğri veya kör (Kontrol ederek yenisini takınız)
4- İğnenin yanlış takılmış olması  (Kontrol ediniz ve iğne kökünun düz kısmının yuvada arka kısma yaslı olup olmadığını kontrol ederek düzeltiniz. İğnenin düz yüzü arka kısma bakmalı)
5- Kumaşın dikimden sonra geriye doğru çekilmesi (Tansiyon ayarlarını kontrol ederek kumaşa uygun ayara getiriniz)
6- İğneye göre ipliğin çok kalın ya da ince olması. 

Problem: Boş Dikişler

1- İğnenin yanlış takılmış olması  (Kontrol ediniz ve iğne kökünun düz kısmının yuvada arka kısma yaslı olup olmadığını kontrol ederek düzeltiniz. İğnenin düz yüzü arka kısma bakmalı)
2- İğne eğri veya kör (Kontrol ederek yenisini takınız)
3- İğne ve/veya ipliklerin yapılan dikim için uygun olmaması. (Kumaş cinsine uygun seçilmiş dikiş sıklığı ayarı yapılmalı, iğne; kumaş cinsine uygun olmalı ve dikiş tansiyonu kumaş türüne ve katına uygun seçilmeli)
4- Esnek ve çok ince sentetiklerde uygun iğne olmaması (Jarse iğnesi seçilmeli)
5-İğneye ipliğin düzgün takılmaması (Makine üzerinde de numaralarla belirlenen güzergahtan ipin gelip gelmediğini kontrol ediniz ve uygun sıralya ipi takınız)

Problem: İğne Kırılması 

1-İğnenin yanlış takılmış olması  (Kontrol ediniz ve iğne kökünun düz kısmının yuvada arka kısma yaslı olup olmadığını kontrol ederek düzeltiniz. İğnenin düz yüzü arka kısma bakmalı)
2- İğne eğri veya kör (Kontrol ederek yenisini takınız)
3- İğne vidasının gevşek olması
4-İğne iplik tansiyonu çok sıkı (Kontrol ediniz; ayarı kumaş cinsi ve uygulamaya göre düzeltiniz)
5-Kumaşın dikimden sonra geriye doğru çekilmesi (Tansiyon ayarlarını kontrol ederek kumaşa uygun ayara getiriniz)
6- İğnenin kullanılan kumaşa göre çok ince olması 
7- İğne kumaşdayken desen seçme düğmesi döndürülmesi.


  Umarım faydalı olur, yorumlarınız, ilave ya da düzeltmeleriniz mutluluk verir. 
Sevgiler.

25 yorum:

  1. keşke birazcık kabiliyetim ve dikiş makinam olsaydı da hemen fotokopisini alır yapıştırırdım :)) hepsi çok güzel bilgiler ama "Makine prize takılı değil kontrol edin" de iyi güldüm :)) bazen bende bir şey çalışmıyorsa ilk ona bakıyorum :) taktım mı ben bunun fişini diye :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tatlım yaparsın ama dikiş işi birazcık vakit ayırmak istiyor;) ev dağılıp iğne iplik oluyor doğrusu;) ben de gülüyorum çoğu zaman kendime;))! aynen:))!

      Sil
  2. Handancım yine çook önemli bir noktaya değinmişsin
    Ben bu yazanların hepsini teeeek tek yaşadım ve çözüm bulmakta çok zorlandığım anlarım oldu
    Keşke daha önce yazsaydında bende o sıkıntıları çekmeseydim :)
    Neyseki bu andan itibaren kılavuzluk yapacak sıkılanlara :)
    Emeğine sağlık , sevgiler cnm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sevgili Tülay'cığım esasen bunlar Dikiş makinelerinin kullanma kılavuzlarında yer alan bilgilerden, ama işte çoğu zaman bunları kılavuzlardan araştırmak hemen aklımıza gelmeyebiliyor, değinmek istedim. Sevgiler benden de..

      Sil
  3. çok faydalı bir post hazırlamışsınız kendi adıma çok şey öğrenmiş oldum teşekkür ederim :) sevgilerr

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Faydalı olduysa ne mutlu, sevgiler benden de..

      Sil
  4. Hemen bir çıktı alıp makinenin üzerine asacağım,paylaştığınız için teşekkürler.
    Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  5. Handan Hanım yazdıklarınız tam da benim yaşadığım sorunlar...iki yıl önce Singer Tradition 2250 aldım.Bir kaç dikişten sonra sürekli ip kopmaya başladı.Uğraşmaktan sıkıldım,makinanın tansiyonunu ayarlayamadığımı düşünüyorum.Bende gördüklerinizin hepsini bu yüzden elde diktiğime inanır mısınız?Şunu da belirteyim dikiş tekniklerini hiç bilmem,Görsel Sanatlar eğitmenliğinin verdiği cesaretle kalıpsız,bir beyaz tebeşirle resim yapar gibi çizerim ve keserim.Gördüklerinizi iğne ardı şeklinde diktim.Yazdıklarınızdan sonra kullanım CD sini tekrar izleyeceğim.Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Funda Hanım, sizin de elinize sağlık sizin çalışmalarda elde olmasına rağmen harika olmuşlar. Elde de neler dikmiş insanlar zamanında o nedenle çok haklısınız esasen isteyince pekçok şey yapılabiliyor kesinlikle..

      Sil
  6. Çok iyi fikirler vermişsin. Bir gün makinem olduğunda bir şey olursa - umarım olmaz, dikiş makinesinden korkarım- senin yazına bakarım sorunu çözerim.:)

    YanıtlaSil
  7. Dikiş dikenlerin çook işine yarayacak bir yazı hazırlamışsın canım ,ne iyi düşünmüşsün emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
  8. Çoook faydalı bir yazı olmuş!!! Gerçekten bir kısmı çook karşılaştığım sorunlar, ben dikiş makinemin kullanma kılavuzunun fotokopisini almak yerine senin bu yazının çıktısını alsam daha iyi olacak :)

    YanıtlaSil
  9. Ne güzel, ayrıntılı anlatmışsın Handan'cığım, ellerine sağlık canım.

    YanıtlaSil
  10. Ben bu konuda bir cahil olarak çok yaşıyorum bu sorunları :)

    YanıtlaSil
  11. Hala notlarım durur :)
    Bilmeyenler için çok faydalı bir yazı olmuş :)
    Sevgilerimle Handan:)

    YanıtlaSil
  12. Çok faydalı bir yazı olmuş handan hanım. Bana da bu tarz sorular geldiği için izninizle bloğumda paylaşmak istiyorum. Sevgiler

    YanıtlaSil
  13. Ne kadar güzel bir yazı olmuş canım. Ben de hala kullanım kılavuzumu saklarım. Bakım için, desenlerle çalışmak için güzel bir rehber:)

    YanıtlaSil
  14. harika,çok faydalı bir yazı olmuş
    tebrik ediyorum duyarlılığınızı...

    YanıtlaSil
  15. Gerçekten çok faydalı bir paylaşım, bunun için teşekkür ediyorum. Makinemi kayınvalidemden getirdim dolayısıyla kitap kim bilir nerelerde:)
    O yüzden bir sorun olup ta denemelerime rağmen çözemezsem internete sarılıyorum. Ve bulduğum yeri bi daha bulamıyorum kaydetmeyince:-) şimdi takibe aldım ve artık rahatlıkla burada bulacağım:)

    YanıtlaSil
  16. Size bişey sormak istiyorum masura yeride hep ip sıkışıyor . Bunun nedeni ve çözümü nedir?Yazı çok faydalı olmuş. Şididen teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İrem Yaşa, bunun nedeni, masura yuvasında biriken tozlar olabilir, öncelikle bu tozların birikip birikmediğini kontrol ediniz ve temizleyiniz, makinenizi yağlayınız. Bunun dışında Tansiyon ayarının çok düşük ya da çok yüksek olmamasına dikkat ediniz. Ayrıca normalde üsttten ipliği iğneye geçirirken izlediği yolun tam ve doğru şekilde gelip gelmediğine dikkat ediniz.

      Sil
  17. Makinende dikiş yaparken birden dikmemeye başladi. Alt üst kontrol ettim her şey normal görünüyor. Fakat alt ipliği kesinlikle almıyor. Üst ipliğin takilişi normal alt masuranin takılmıştı normal. Tansiyon ayarları normal ama alt ipliği kesinlikle almıyor yardımcı olursanız çok sevinirim teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba , bu konuda iki seçenek var olduğunu öğrendim işin ehli Şehrimizdeki Singer Bayii sorumlusundan.

      1- Alt iplik gelmiyorsa öncelikle ilk kontrol edilecek yer "Dikiş İğnesi". Doğru Takılıp Takılmadığı kontrol edilmeli. İğnenin düz olan bir bölgesi vardır, o kesinlikle arkada olmalı, yuvasına da tam oturtulmalıdır. Yuvadan daha aşağıda olup vidalanmış olup olmadığını konrol ediniz. Ayrıca "Yamulma" olup olmadığını kontrol ediniz. Orjinal ve kaliteli Dikiş iğneleri kullanmakta fayda var.

      2- Dikiş makinelerinde kimi modellerde plastik dişliler olabiliyor ve bunlar da maalesef kırılabiliyormuş. Dolayısıyla Dikiş makinesinde mekik yatağında herhangi bir dişlinin kırık olup olmadığını konrtol ediniz.

      E- posta adresinizi bıkarsaydınız cevabı oraya da yazmak isterdim. Sevgiler.

      Sil
  18. Merhaba benim makinam alt dikişi düzgün dikmiyor. Boncuklanma oluyor ne yapabilirim.

    YanıtlaSil