1 Nisan 2013 Pazartesi

Waterloo Köprüsü'nden, Sanat Eseri Saç Tokalarına

   Dün akşam yine eskilerden bir film izleyelim dedik. Genelde öyle tercih ediyoruz. "Waterloo Bridge" . Oyuncuları, "Rüzgar Gibi Geçti" efsanesinin, Oscar ödüllü oyuncularından "Vivien Leigh" ve "Robert Taylor". Balerin olan Myra ve  Yüzbaşı Roy Cronin' in hikayesi... Belki aranızda halen izlemeyen ve izlemek isteyenler bulunabilir, o nedenle film detayı vermeyeceğim. Film de dikkatimi çeken Vivien Leigh' in saç şekilleri ve o dönemin vazgeçilmezi topuzlar oldu. Oradan yola çıkarak  geçmiş dönemlerin saç şekillendirmede en çok kullandıkları tarak tokalarından örnekler araştırmak istedim.  Benim sizlerle paylaştıklarım yalnızca 1800'lü yılların sonu ve 1900'lerin başında yaratılmış, işçilikleri ve farklı tasarımlarıyla enteresan bulduklarımı içeriyor.
 
 Vivien Leigh and Robert Taylor





 
 Benim saçlarım da genelde hep bu şekle yakındır. Sürekli kabarmaya yatkın dalgalı bir saç....
 

 
Hepsi olmasa da eskiye ait bu tarz saç stilleri hoşuma gider.
 
 
 
 
Son iki fotoğraf Waterloo Bridge'den bir bale sahnesi. Balerinlerin saçında tarak tokalarla tutturulmuş melek kanatlarını görüyorsunuz. 
 

   Eski filmlerde sıkça gördüğümüz bu tarz topuzlar ve iki yandan ayrılmış saçlara öne doğru hafif bombe verilerek uygulanan modellere genelde bu tarz tarak tokalar eşlik ediyor. Eskiden teyzemlerin ve annemin de olduğunu anımsıyorum. Günümüzde de kullanılsa  da aşağıdaki örnekler çok daha eskiden nasıl da bir sanat eseri halini aldığını anlamamıza yardımcı olacak türden.
 





tarak toka 1

  Çok eski yüzyıllardan itibaren saçlarda kullanılan farklı örnekleri bulunsa da; bu tarz  tokaların bir çoğu 1800'lerin sonlarına doğru ciddi  sanat eserlerine dönüştüğü gibi 1900'lerin başında da onlara gösterilen olağanüstü ihtimamdan birşey kaybetmemiş..  Pekçok farklı materyal kullanılmış yapımlarında; kimisi  çok değerli taşlar, kimi yarı değerli taşlar, kimi ağaç, kimi sedeften ve çeşitli kemiklerden de yapılmış olanları mevcut. Bu görsellerin neredeyse tamamı, 1800'lü yılların sonunda ve 1900'lerin başında dünyanın dört bir yanından çalışmalar.  Buradaki  hemen hemen tüm örnekler; Fransa, İngiltere, Rusya, Çin, Almanya başta olmak üzere pekçok ülkenin müzesinde sergilenmektedirler. Tarzları ve yaratıcılıklarındaki olağanüstülüğü görünce eminim sizler de bana hak vereceksiniz. Tek kelimeyle "Harkulade!"


tarak tokalar

tarak tokalar 3






 
 
 
 
Görseller; Pinterest
 
 
Sevgiler .
 
 

23 yorum:

  1. Bende seviyorum canım tarak tokaları herzaman olmasada aklıma gelince kullanıyorum :) toka çeşitleri harika olmuş

    YanıtlaSil
  2. Ayyy, çok nefis bir yayın olmuş, büyük zevkle okudum.
    Eski zamanların afet-i devranları nekadar güzeller. İnsanlar hep aynı insanlar ama her zamanın bir saç tarama, makyaj, giyim stili var ve hemen kendini belli ediyor. Duruş, bakış, tavırlar bile çok farklı.
    Tokalar hepsi ayrı güzellikte. Benzer tarak tokalar annemde de vardı ama modası geçmiş olmalı ki kullanırken görmedim. Çocuk halimle saçıma takmaya çalışırdım ama bir türlü tutturamazdım. Bu tokalar için uzun ve gür saçlar lazım gibi bir fikirle kalmışım o yüzden :)
    Emeğinize sağlık, sevgiler..

    YanıtlaSil
  3. Çok hoş bir post olmuş.Ellerine sağlık şekerim :)

    YanıtlaSil
  4. Handan'cığım çok sevdiğim, çok gözyaşı döktüğüm bir filmdi, yıllar önce televizyonda izlemiştim, eskiden sık gelirdi öyle güzel unutulmaz filmler, Vivien'in istasyonda öldü sandığı Robert Taylor ile karşılaştığı sahneyi ve sonunu unutumam:((çok ağlamıştım:(( tokalar ise hakikaten harikulade...
    sevgiler canım...

    YanıtlaSil
  5. bayılıyorum böyle nostaljik cicilere harikalar..

    YanıtlaSil
  6. Bu tokalar insanda olursa elbette kafasına bunlardan başka birşey takmaz!

    Şaka bir yana tokaları çok beğendim; hepsi birbirinden şık ve bazıları gerçekten antika değeri taşıyor olmalı.

    Eski filmlerin tadını bilen bilir. Ne iyi yaptınız da paylaştınız. 50' den bir film seçeyim kendime bu akşam; keyfim tamamlansın iyice.

    Sevgiler Handan Hanım ve güzel bir hafta olması dileklerimle...

    YanıtlaSil
  7. cnm filmi izlememiştim aslında çok da meraklıyımdır eski filmlere, bahsettiğin çok iyi oldu kesinlikle izliycem, tavsiyen için teşekkürler.
    Bu arada tokalar gerçekten sanat eseri acayip güzeller, zevkli olduğun ,sanatsal bir bakışın olduğu buradan da çok rahat anlaşılıyor süper parçalar seçip bize sunmuşsun cnm:)))
    sevgiler

    YanıtlaSil
  8. Taraklardan bazıları çtal gibi uzun. Düşündüm de, benim ne uzun ne de kısa tarak toka takacak kadar saçım olmadı:) Azıcık uzasa, şekil vermem zor oluyor diye gidip kestiriyorum. Benim kuaför takıntım vardır. Birine alıştım mı senelerce ona giderim. Yaklaşık 9-10 yıldır gittiğim kuaför bu aralar orada, burada, şehir dışında falan olunca sinirlerim gerildi. Evim çarşıya uzak. Can sıkıcı bir durum. Uzatıp toka alsam daha iyi olacak galiba:)

    YanıtlaSil
  9. vauuuv !!tarak değil sanat eseri, hepsine hayran oldum !!
    Saç modelleri harika, keşke bana yakışsa bu tarz modeller hep özenmişimdir eski filmlerdeki saçlara.
    harika paylaşım :)

    YanıtlaSil
  10. Valla annenden falan varsa böyle parçalar sakla derim, yine moda olacak geliyooorrr :)))
    Ellerine sağlık çok güzel bir post olmuş :)
    Nurten

    YanıtlaSil
  11. nuryyl; beğenmene sevindim canım, senin de ifade ettiğin gibi çok fazla kullanılmasa da yakışana çok yakışıyor doğrusu. Sevgiler.

    NOWACRAFT; Evet kesinlikle eskilerin hanımlarında ayrı bir sadelik ve güzellik buluyorum doğrusu. Evet onları kullanmak çok zordur ben de zar zor takardım saçlarıma acıtırdım çıkartmaya çalışırken de...:)) Sevgiler.

    Büşra Kahveci; Çok teşekkürler beğenmenize sevindim:).
    bücürükveben; Müjde Hanım, kesinlikle oldukça duygusal bir film. Eskiden gerçekten de en azından TRT de bu tarz filmleri daha çok izleme şansımız vardı. Belki de sadece TRT vardı başka kanallar yoktu ondan mıdır bilinmez. Şimdi TRT sadece belli bir şeye odaklandı..!!!! Sadece Pazar günleri erken saatte Western tarzı filmler var. Onlar fena sayılmaz diyeceğim ama onları da ŞAK diye ortadan kesip sonuna THE END… yazıyorlar.. :) ))) Tokaları beğenmenize sevindim. Millet saçlarına taktıkları tokaları Müzelerde sergiler. Biz de mümkün mü böyle şeyler..? Sonra da cahil bir topluluğuz denilince kızıyoruz.. Kendini geliştirmek istemeyince herşey boş… Bizimkilerin bazısı görse bunları müzede “Aaaa tokayı koymuşlar müzeye” hayret bir şey!!! Diyenlerin çıkacağını hissediyor ve çok üzülüyorum bu durumlara… Sevgiler..

    amphitrite; Beğenmenize çok sevindim, ben de çok seviyorum, sağolun:).

    Nurdan Kanber; Nurdan Hanım, harikasınız, hakikatten bu cümle tam olarak da böyle bir şey için söylenebilirdi değil mi:), tam uydu.. Ben de olsam bir tek bunları takardım kafama;)) Hakikkatten eski filmler bir harika, hem Türk hem de yabancı filmleri farketmeden zevkle izliyorum. Klasikleşenler zaten ayrı bir keyif veriyor. Çok iyi olur sizin de bu konularda çok zevkli ve özellikle edebi eserler konusunda da bilgili olduğunuzu biliyorum. Tercih edeceğiniz eski filmlerde de son derece keyifli, derin ve farklı bir seçiciliğinizin olacağını tahmin ediyorum. Sevgiler.

    Melislicious; Beğenmene çok sevindim canım. Güzel sözlerin için çok teşekkür ediyorum, hakikatten özel parçalar ama ansiklopedik bilgiden çok fazla hoşlanan bir toplum değiliz esasen hangi müzelerde sergilendiklerini de yazmak isterdim. Çok çabuk sıkılan bir toplum olduk çıktık;)) artık nedendir bilinmez. Öte yandan sadece bunlara bakmak bile insanı şaşkına çevirip adeta büyülüyor. Sevgiler.


    nurtenbegendi.blogspot.com; Nurten Hanım, benim saçların da durumu farklı değil böyle güzel tokaları görünce saçlarımı biraz daha uzatmak istedim inanın. Kuaför takıntısı bende de yoktu ama oluştu ne yazık ki, işini bilmeyen ve öğrenmek ve en iyisini yapmayı istemeyen bir topluluk yetişti bu ülkede… Onlar yüzünden ben de kuaför kuaför dolaşmak zorunda kalıyorum bir ayda tam 4 kez ayrı saç kestirdiğimi bilirim. Sevgiler.
    zulaltan filiz; Sevgili Filiz , beğemene çok sevindim. Eski zamanlara ait bazı görseller insanı büyülüyor. Bu bir saç şekli olur, bir manzara olur, bir duruş, bir tavır olur. Sevgili Nowacraft’ın söylediği gibi . Bunların hepsi bir bütün esasen ama içlerinden sadece seçip ayıracağımız ve uygulamak isteyebileceğimiz enteresanlıkları da bulunabiliyor. Benim öyle oluyor, mesela..;) Sevgiler canım.


    Happiest Bride; Beğenmenize sevindim Nurten Hanım. Öyle parçalar var mı onları bir araştırmam lazım, kalmamış da olabilir bizim elimizden. Yine de piyasa da tarak toka mevcut eskiyi andırmasa da yeni versiyonlarından yaparız biz de :) Sevgiler.

    YanıtlaSil
  12. Bende tam eski hastası olduğum için, yeniler bana güzel gelmiyor, güzel olanların fiyatı çok yüksek oluyor.
    Ama Cihangirde , Çukurcumada bulabiliriz bence.
    Bi Çukurcuma çıkartması yapmak lazım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşke ben de Istanbul'da olsam da gerçek olsa söyledikleriniz;)) gerçekten güzel olabilrdi..

      Sil
  13. Çoook keyifli bir yazı olmuş tebrik ederim.Eskiye ve geçmişe ait ne varsa çok severim ve kendime yakın bulurum.İster bir film karesi, ister bir aksesuar,anı,obje ne varsa....Tokalarda çok hoş.Özellikle de meşepalamudu temalısını çok sevdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Serpil Hanım, ben de aynı sizin gibiyim, çok severim eskiye ait şeyleri elimde değil:). Meşepalamudu olan çok enteresan olmuş değil mi.. Sevgiler.

      Sil
  14. Eski saç stillerinden çoğunu ben de severim. Romantik bir havası oluyor^^ Tarak tokalar da çok hoş ama ben en çok kanatlı olanları sevdim^.^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nevrotik; beğenmenize sevindim ben de.. eskilerin bazı halleri hakikatten son derece hoş ve romantik;) sevgi dolu ve çok sıcak ifadeleri var.

      Sil
  15. Çok güzel bir yazı olmuş canım. Geçenlerde Anadolu Medeniyetleri Müzesi'ne gittiğimde görmüştüm bu tokalardan. Neredeyse 3000 yıllık bir parça vardı. Çok eskiden beri kullanılıyor bu tokalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Shelby; çok teşekkürler Seher'ciğim. Çok merak ettim gördüğün parçayı, son derece heyecan verici olmalı o kadar eski bir parça görmek. Dilerim ben de öyle bir gezi yapıp görme fırsatı bulurum. Bu tokaların eskilerden beri kullanıldığı doğru hakikatten, benim derlediklerim yalnızca 1800'lerin sonlarından ve 1900'lerin başlarından en enteresan olanlardan ve beğendiklerimden seçmece yaptım. Beğenildiyse ne mutlu.. Sevgiler canım.

      Sil
  16. nasıl güzel bir post bu yaaa
    filmi kesin izlemişimdir ama hatırlayamadım
    yüzbaşının bir bacağı aksak değil dimi
    öyle bir film izlemiştim çoook eskiden ve yüzbaşıya aşık olmuştum ama aksaktı o
    saç taraklarına ise bayıldım
    annemin vardı bir tane kemikten
    duruyormu acaba
    resimleri görünce gidip istesemmi diye düşündüm :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tulay'cığım, çok teşekkürler. Hayır yüzbaşı sapasağlamdı, ancak savaş şartları yamandı.. Neyse canım duruyorsa şöyle bir yokla istersen sevgili annenin kuytudaki ganimetlerinden belki kalmış olabilir;) sevgiler canım.

      Sil
  17. ----------Oooo-----
    -----------(----)------
    ------------\---(------
    -------------\_)------
    ----oooO----------
    ----(----)-----------
    -----)---/-------
    -----(_/--------
    Sayfada gezindim :) Ve çok samimi söylüyorum bu posta bayıldım ben :)
    Hepsi güzel amaaa ilk baştaki seriyi tek geçerim harika :)

    YanıtlaSil
  18. tarak tokaları ve de eski tarz saç sitillerini ben de severim. güzel bir paylaşım olmuş teşekkürler...

    YanıtlaSil